انفجار به پل کریمه آسیب رساند و به خط تدارکات روسیه – شهرهای دوقلو آسیب رساند



توسط آدام شرک و واسیلیسا استپاننکو

کیو، اوکراین (AP) – انفجاری که روز شنبه رخ داد باعث فروریختن جزئی پلی شد که شبه جزیره کریمه را به روسیه متصل می‌کند و به شریان مهم تدارکاتی برای تلاش‌های جنگی کاخ کرملین در جنوب اوکراین آسیب وارد کرد. مقامات روسی گفتند که یک کامیون بمب گذاری شده باعث انفجار شد و سه نفر کشته شدند.

رئیس پارلمان منطقه ای مورد حمایت روسیه در کریمه بلافاصله اوکراین را به دست داشتن در پشت این انفجار متهم کرد. مسکو سرزنش نکرد. مقامات اوکراینی بارها تهدید کرده اند که به پل حمله خواهند کرد و برخی نیز تخریب را ستودند، اما کیف مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

این انفجار خطر تشدید شدید جنگ هشت ماهه روسیه را به همراه داشت و برخی از قانونگذاران روسیه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستند تا در اقدامی تلافی جویانه، «عملیات ضد تروریستی» را اعلام کند و اصطلاح «عملیات نظامی ویژه» را که دامنه جنگ را برای مردم عادی روسیه کم اهمیت جلوه می داد، کنار گذاشت. .

کرملین می‌تواند از چنین حرکتی برای گسترش قدرت آژانس‌های امنیتی، ممنوعیت تجمعات، تشدید سانسور، اعمال محدودیت‌ها در سفر و گسترش بسیج نظامی جزئی که پوتین ماه گذشته دستور داد، استفاده کند.

ساعاتی پس از این انفجار، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که فرمانده نیروی هوایی، ژنرال سرگئی سوروویکین، فرماندهی تمامی نیروهای روسیه در اوکراین را بر عهده خواهد داشت. سوروویکین که در تابستان به سمت فرماندهی نیروها در جنوب اوکراین منصوب شد، رهبری نیروهای روسیه در سوریه را برعهده داشت و متهم به نظارت بر بمباران وحشیانه ای بود که بسیاری از شهر حلب را ویران کرد.

با این حال، مسکو همچنان متحمل خسارات میدان جنگ می شود.

روز شنبه، یک مقام تحت حمایت کرملین در منطقه خرسون اوکراین از تخلیه جزئی غیرنظامیان از این استان جنوبی خبر داد، یکی از چهار نفری که هفته گذشته به طور غیرقانونی به مسکو ضمیمه شد. کریل استرموسوف به آژانس دولتی ریانووستی روسیه گفت که کودکان خردسال و والدین آنها و همچنین افراد مسن می توانند به دو منطقه جنوبی روسیه نقل مکان کنند زیرا خرسون برای یک دوره دشوار آماده می شود.

پل 19 کیلومتری کرچ، در تنگه ای که دریای سیاه و دریای آزوف را به هم متصل می کند، نمادی ملموس از ادعاهای مسکو در مورد کریمه و پیوندی اساسی با شبه جزیره ای است که روسیه در سال 2014 از اوکراین ضمیمه کرد. پل 3.6 میلیارد دلاری، طولانی ترین پل در اروپا، برای ادامه عملیات نظامی روسیه در جنوب اوکراین حیاتی است. خود پوتین در سال 2018 ریاست افتتاح این پل را بر عهده داشت.

جیمز نیکسی از Chatham House، یک اندیشکده در لندن، گفت که حمله به آن “تلاش بیشتری بر روحیه روسیه خواهد داشت، (و) به اوکراین کمک خواهد کرد. قابل تصور است که روس‌ها می‌توانند آن را بازسازی کنند، اما نمی‌توانند هنگام شکست در جنگ از آن دفاع کنند.»

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد که انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده باعث آتش‌سوزی هفت واگن راه‌آهن حامل سوخت و در نتیجه فروریختن جزئی دو بخش از پل شد. کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک مرد و یک زن سوار بر خودرو روی پل کشته شدند. نگفت که قربانی سوم کیست.

قرار است تمام وسایل نقلیه ای که از روی پل عبور می کنند، از نظر وجود مواد منفجره تحت بررسی های پیشرفته قرار گیرند. کامیونی که منفجر شد متعلق به یکی از ساکنان منطقه کراسنودار در جنوب روسیه بود. مقامات روسی گفتند که خانه این مرد بازرسی شد و کارشناسان در حال بررسی مسیر کامیون بودند.

تردد قطارها و خودروها از روی این پل به طور موقت متوقف شد. سرگئی آکسیونوف، رهبر منطقه ای کریمه مورد حمایت روسیه، در تلگرام نوشت: تردد خودروها بعد از ظهر شنبه در یکی از دو پیوندی که از انفجار دست نخورده باقی مانده بودند، با جریان متناوب در هر جهت از سر گرفته شد.

ترافیک ریلی به کندی از سر گرفته می شد. دو قطار مسافربری عصر شنبه از شهرهای کریمه سواستوپل و سیمفروپل حرکت کردند و به سمت پل حرکت کردند. خطوط کشتی های مسافربری بین کریمه و سرزمین اصلی روسیه روز یکشنبه دوباره راه اندازی شد.

در حالی که روسیه مناطقی از شمال کریمه را در اوایل تهاجم خود به اوکراین تصرف کرد و یک کریدور زمینی برای آن در امتداد دریای آزوف ایجاد کرد، اوکراین برای بازپس گیری این سرزمین ها به یک ضد حمله فشار می آورد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در جنوب از طریق آن کریدور و از طریق دریا تدارکات لازم را دریافت می کنند. وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که کریمه برای 15 روز سوخت کافی دارد.

وبلاگ نویسان جنگ روسی با خشم به حمله به پل پاسخ دادند و از مسکو خواستند تا با حمله به زیرساخت های غیرنظامی اوکراینی انتقام بگیرد. پوتین دستور ایجاد یک هیئت دولتی برای رسیدگی به وضعیت اضطراری را صادر کرد.

گنادی زیوگانوف، رئیس حزب کمونیست روسیه، گفت که این “حمله تروریستی” باید به عنوان زنگ خطر باشد. وی گفت: “اقدامات دیرینه هنوز انجام نشده است، عملیات ویژه باید به یک عملیات ضد تروریستی تبدیل شود.”

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس عوام روسیه، گفت: “عواقب آن قریب الوقوع خواهد بود” اگر اوکراین مسئول باشد. و سرگئی میرونوف، رهبر جناح روسیه عادل، گفت که روسیه باید با حمله به زیرساخت‌های کلیدی اوکراین از جمله نیروگاه‌ها، پل‌ها و راه‌آهن پاسخ دهد.

چنین اظهاراتی ممکن است منادی تصمیم پوتین برای اعلام یک عملیات ضد تروریستی باشد.

رهبر پارلمانی حزب ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، مدعی نشد که کیف مسئول آن است، اما به نظر می‌رسد که انفجار پل را در نتیجه تسلط مسکو بر کریمه انجام داده است.

«ساخت و سازهای غیرقانونی روسیه در حال فروپاشی و آتش گرفتن است. دلیل آن ساده است: اگر چیزی انفجاری بسازید، دیر یا زود منفجر خواهد شد.»

سرویس پست اوکراین اعلام کرد که تمبرهایی را به یاد این انفجار منتشر خواهد کرد، همانطور که پس از غرق شدن کشتی رزمی روسی Moskva توسط یک حمله اوکراینی انجام داد.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که در آن پل کرچ در آتش می‌سوزد و مرلین مونرو آهنگ معروفش «تولدت مبارک آقای رئیس‌جمهور» را می‌خواند. پوتین روز جمعه 70 ساله شد.

در مسکو، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: «واکنش رژیم کیف به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی ماهیت تروریستی آن را نشان می‌دهد».

مقامات محلی در کریمه اظهارات ضد و نقیضی در مورد معنای پل آسیب دیده برای ساکنان بیان کردند. این شبه جزیره یک مقصد محبوب برای گردشگران روسی و پایگاه دریایی است. یک انجمن توریستی روسیه تخمین زد که 50000 گردشگر در تعطیلات روز شنبه در کریمه بودند.

در جای دیگر، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفت که نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia اوکراین آخرین منبع انرژی خارجی باقی‌مانده خود را در نتیجه گلوله باران‌های مجدد از دست داده است و اکنون به ژنراتورهای دیزلی اضطراری متکی است.

مقامات اوکراینی همچنین تازه شروع به غربال کردن ویرانه های شهر ویران شده لیمان در شرق اوکراین کرده بودند و تلفات انسانی و احتمال جنایات جنگی را پس از یک ماه اشغال روسیه ارزیابی می کردند.

انفجار در این پل ساعاتی پس از آن رخ داد که انفجارهایی در شهر خارکف در شرق اوکراین در اوایل روز شنبه رخ داد و دودهای بلندی را به آسمان فرستاد و باعث انفجارهای ثانویه شد. مقامات اوکراینی روسیه را متهم کردند که خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین را با موشک های زمین به هوا در دو محله عمدتاً مسکونی کوبیده است.

آپارتمان تتیانا سامویلنکو ساکن خارکف در این حمله آتش گرفت. او در آشپزخانه بود که انفجار رخ داد و شیشه به پرواز درآمد.

«الان سقفی بالای سرم ندارم. حالا نمی‌دانم بعد از آن چه کنم.» این پیرمرد 80 ساله گفت.

___

استپاننکو از خارکف اوکراین گزارش داد. فرانسیسکو سکو از خارکف کمک کرد.

___

پوشش AP از جنگ را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید


دیدگاهتان را بنویسید